سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جواب انتقاد

ارسال‌کننده : جواد شایقی در : 88/9/26 7:12 عصر

بنام یزدان توانا 

سلام خدمت همه کاربران گرامی خصوصا دوست داران تنبور

همچنین سلام گرم به تمام کسانی که زحمت کشیده از این وبلاگ خودشان دیدن و اظهار نظر کردند. کمال تشکر را دارم

 با توجه به اظهار نظر دوستان چند نکته ای به نظرم رسید که دوستانه و بدون پرده با شما در میان بگذارم

  ·        در آینده نزدیک این وبلاگ ویرایش کلی خواهد شد

 ·   همه ما می دانیم که تنبور قدمت دیرینه دارد و در بین یارستان به عنوان یک ساز آیینی معرفی شده است و این را هم می دانیم که طبق تحقیقات بزرگان این ساز 72 مقام  برایش نام برده اند. مقامات تنبور مربوط به منطقه ای خاصی نیست یعنی نمی توانیم بگوییم تنبور منطقه صحنه و  تنبور کرند و یا تنبور منطقه گوران  حوزه تنبور فقط یکی است و به زمان شاه خوشین بر می گردد. ( این را قابل توجه برادرانی عرض کردم که بدانند ریشه  تنبور و مقامات آن کجاست و هرگز نگوییم حوزه صحنه و یا گوران وکرند )

·   در مورد اصل مقامات تنبور واقعیت این است که همیشه گفته شده که 72 مقام وجود دارد ولی تا قبل از اجرای ( مقامات یارسان ) استاد علی اکبر مرادی کسی بطور کامل آن را اجرا نکرده و یا ضبط نکرده اند که بدانیم کدام درست و کدام نادرست است معیاری در این زمینه وجود ندارد اگر هم بوده ناقص بوده  و نمی تواند ملاکی باشد .

·    تعدادی از مقامات تنبور در طول زمان توسط اساتید بطور پراکنده اجرا و ضبط شده است ولی با گوش دادن به همه آنها تفاوت آنچنانی در آنها نیست و اگر هم تفاوتی بوده بیشتر بخاطر آوای صوتی کلام خوان بوده که گاها تا اندازه ای در کوکهای تنبور تفاوت جزیی داشته است.

 ·   استاد علی اکبر مرادی که نزدیک به 40 سال به قول خودش سرباز تنبور بوده  ایشان در محضر اساتید قدیمی زیادی بوده  و از آنها کسب  دانش تنبور نموده است مسلما در گرد آوری و اجرای صحیح این مقامات حساسیت بسیاری داشته است و از تجربه اساتید چه کسانی که در بین ما نیستند و چه کسانی که هنوز خاک این ساز را می خورند  استفاده کرده است . اگر قدر شناس باشیم که  خواهیم بود و تعصب را هم کنار بگذاریم خواهیم دید که ایشان چه زحمتی در این راه کشیده اند و با چه مشکلاتی روبرو بوده . استاد مرادی همیشه به نوآوری اهمیت خاصی می دهند ولی همیشه گفته قبل از آن باید مقامات تنبور را بشناسیم ویاد بگیریم  و نوآوری را در قالب تنبور جستجو می کند نه موسیقی سنتی ایران .

 ·   خرده گرفتن به اساتید هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد باید به استاد در این راه کمک کرد . استاد مرادی اخیرا در فکر ساخت یک مکان برای احداث مجموعه  به نام فرهنگسرای تنبور هست بیاید به ایشان کمک کنیم .

 ·   در زمینه  منبع و ماخذ مقامات تنور هیچ منبع مشخصی وجود ندارد چنانچه افردی در این زمینه کار تحقیقاتی انجام داده اند  بهتر است به اطلاع دوستداران تنبور برساند

 ·   کسانی که از اینجانب درخواست سی دی 72 مقام استاد مرادی کرده اند مشخصات و آدرس کامل خود را به ای میل من بفرستند

  

با تشکر

 حمید احمدی

 

 

 

 




کلمات کلیدی :