سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اساتید تنبور

ارسال‌کننده : جواد شایقی در : 88/9/26 7:12 عصر

دیگر اساتید تنبور

 استاد طاهر یارویسی

 در سال 9131 در گهواره گوران به دنیا آمد. و از سنین کودکی به فراگیری مقامهای تنبور نزد استاد چنگیز فرمانی نوازنده و سازنده تنبور که نخستین استادش بود پرداخت. سپس به تکمیل هنر خود نزد استاد سید ولی حسینی پرداخت و از این استاد بهره های فراوانی برد. طاهر یارویسی علاوه بر تنبور در خواندن مقاهای تنبور نیز شهرت داشته و از او به عنوان یکی از برجسته ترین خوانندگان مقامات تنبور ذکر می شود. وی در چندین جشنواره داخلی و خارجی به اجرای برنامه پرداخته است

کیخسرو پورناظری

 در سال 1323 در کرمانشاه متولد شد. پدرش، پرویز پورناظری، معروف به حاجی خان از شاگردان کلنل علینقی وزیری درویش خان و مادرش، پورانداخت سرحددار، موسس نخستین دبیرستان ملی دختران و اولین زن دیپلمه در کرمانشاه بود. کیخسرو از کودکی موسیقی را با ساز تار شروع کرد و نزد پدر کتاب‌های هنرستان موسیقی، آثار وزیری و ردیف موسیقی سنتی ایران را فرا گرفت. شعر و ادبیات کهن فارسی را از مادر آموخت و محضر بزرگانی چون کیوان سمیعی و بهزاد کرمانشاهی را درک نمود. وی در رشته مهندسی راه و ساختمان به تحصیل پرداخت و در سال سوم آن را رها کرد، چرا که آن را با حال و هوای خود هماهنگ ندید. پس از آن وارد رشته موسیقی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. وی بعدها با حضور در محضر استاد دادبه، به مدت 12 سال تاریخ و فرهنگ ایران باستان را نزدش آموخت.  پورناظری درسال 1351 به عنوان کارشناس موسیقی در وزارت فرهنگ و هنر وقت به گردآوری و بازسازی نغمه‌های موسیقی کردی و سنتی پرداخت و سرپرستی ارکستر کردی و سنتی را تا سال 1357 به عهده داشت. در سال 1359 گروه تنبور شمس را بنیان نهاد که این کار، راهی نوین را برای نگاه به گروه نوازی موسیقی تنبور پیش اهل موسیقی نهاد. از این منظر کاری را که کیخسرو پورناظری با ساز تنبور کرد می‌توان بعدها با تجربه گروه کامکارها در شهری کردن موسیقی کردی مقایسه نمود. شناخت پورناظری از از ساز تنبور و آشنایی عمیق‌اش با موسیقی نواحی منطقه کرمانشاه و علاوه بر آن استفاده ظریف و متناسب از ساز دف در ساختار گروه فضایی را فراهم آورد تا نگاه به گروه نوازی تنبور صورت و صبغه‌ای متفاوت پیدا کندو بعدها گروه‌های دیگری هم به تاسی از کار وی در این زمینه شکل بگیرد.  حاصل این گروه آلبوم«صدای سخن عشق»با صدای شهرام ناظری بود. بعدها پورناظری آثاری چون «حیرانی» ،«مهتاب رو» را با ناظری کار کرد و البته در این میان برخی از آثار همانند تصنیف مردان خدا را هم با جلاالدین محمدیان به صحنه برد. پورناظری در سال‌های میانی دهه 70 به اتقاق فرزندانش، تهمورس و سهراب تحولی جدی‌تر در گروه شمس را کلید زد که حاصل آن اجرای بیش از 300 کنسرت در داخل و خارج از ایران بود. هم اکنون دو فرزند پورناظری خود به چهره‌هایی شناخته شده در موسیقی ایران تبدیل شده‌اند و علاوه بر زدن ساز در گروه در آهنگسازی و دانش‌های دیگر موسیقایی نیز دستی چیره دارند.  این گروه آثاری چون «مستان سلامت می‌کنند» با صدای بیژن کامکار، و پنهان چودل با صدای حمید رضا نوربخش را هم انتشار عمومی داده است.

 گل نظر عزیزی :

 نوازندگی تنبور را درکودکی از پدرش استاد خسرو آموخت وبتدریج دراثر تلاش وکاوش مدام درفراگیری این ساز به سبکی مشخص و منحصر به فرد دست یافت  شیوه تنبور نوازی گل نظر تا ثیر عمیق در شنونده باقی می گذارد وی فعالیت هنری خود را از سال 1358 آغاز کرده ودر گروه تنبورشمس از سال 1359 تاکنون فعالیت داشته گل نظر عزیزی به همراه گروه تنبورنوازا ن برنامه زیا دی را در جبهه های حق علیه باطل اجرا کرده وی علاوه بر تنبور سه تار نیز می نوازد که بسیار شورانگیز و دل نواز است ودر ساختن سازهای مذکور مهارت کا فی دارد و کیخسرو پورناظری معلم سه تار وی  بوده است و به همراه گروه شمس برنامه های زیادی را اجرا نمو ده ، استاد نظری بیشتر از 15 است که در کشور امریکا اقامت کرده و هیچ گونه فعالیت هنری و آثاری  عرضه نکرده است .

درویش امِیر حیاتی :

 نخستین تنبورنوازی است که توانست اشعار فارسی را بر روی قطعات ساز تنبور استفاده کند از 12 سالگی نزد پدر خود علیقلی حیاتی ساز زدن را آموخت. او نزد سید نصرت الدین جیحون آبادی مقام های باستانی و حقانی تنبور را فراگرفت. حیاتی که در سال 1300 در صحنه کرمانشاهان دیده به جهان گشود از اوایل دهه 30 به تهران آمد و ساکن پایتخت شد. او در سال 39 به رادیو رفت و با تنبورش آهنگ ماندگار «علی گویم علی جویم» را خواند و نواخت. شیوه نواختن تنبور حیاتی منحصر به فرد و آمیزه ای از عشق و شعور و جنون همراه بود. بی شک بسیاری از نوازندگان برجسته تنبور کشور در نیم قرن گذشته از شیوه نوازندگی حیاتی بهره جستند. شیوه سحرانگیز زنده یاد حیاتی در «مضراب کاری» باعث تفاوت او با سایر اساتید بنام تنبور بوده است. حیاتی ساز خود را «نداالحق» می نامید. از آثار به جا مانده از این نوازنده مقام های باستانی تنبور با نظارت مرحوم سید خلیل عالی نژاد است که توسط نشر ماهور منتشر شده است برگرفته از وبلاگ تنبور شمس  

سید لطف اله شاه ابراهیمی

متولد 1320 در صحنه و فرزند سید لطف اله شاه ابراهیمی (نوازنده بزرگ تنبور) است . وی نواختن تنبور و آشنایی با مقام های باستانی و مذهبی را ابتدا نزد پدر آغاز کرد و سپس در خدمت تنبور نوازانی چون درویش سعدی ، سید هادی اجاق ، سید آقا عزیز زنوری و سید روخنافی به تکمیل اندوخته های خود پرداخت . او جز آن که شیوه های استادان گذشته تنبور را دریافته و روایت گر صدیق مقام های باستانی و حقانی تنبور است ، بر بستر ذوق و قدرت آفرینش گری فردی نیز توانسته است این مقام ها را با جلوه ای دیگر اجرا نماید و به شاگردان خود انتقال دهد . علاوه بر این ، انضباط و دقت وی در درک و انتقال مقامه های تنبور باعث شده تا اجراهای او از تشخص و فردیت قابل ملاحظه ای برخوردار باشد . شاه ابراهیمی از معدود استادان تنبور است که از سالها پیش به تربیت منظم شاگردان همت گماشته و بسیاری از تنبورنوازان معاصر از شاگردان او محسوب می شوند . شاه ابراهیمی برای نخستین بار در سال 1353 گروه تنبور نوازان را _ متشکل از شاگردان خویش _ تشکیل داد . این گروه به همراه او در سال 1354 نخستین برنامه گروه نوازی تنبور را در تالار رودکی اجرا کردند . پس از آن برخی از اعضای این گروه ، خود به تشکیل گروههای دیگری همت گماشتند که گروه تنبور نوازان شمس به سرپرستی کیخسرو پورناظری و گروه تنبور نوازان باباطاهر به سرپرستی سید خلیل عالی نژاد در این زمره اند . شیوه ی نوازندگی ، ظرافت های اجرایی و صدادهی تنبور شاه ابراهیمی از ویژگی های ممتازی برخوردار بوده و همین ویژگی هاست که او را در زمره ی استادان صاحب سبک و یکی از بزرگترین تنبور نوازان معاصر قرار داده است . سید امراله شاه ابراهیمی ، علاوه بر تسلط بر مقام های باستانی و حقانی تنبور ، به ردیف دستگاهی موسیقی ایران نیز مسلط است . او ردیف و نواختن تار و سه تار را از سیذ احمد اعتضادی_از شاگردان بر جسته ی غلامحسین درویش_فرا گرفته است

 

  مظفر برنجی: 

  با تنبور میخواند، با تنبور نفس میکشد و با تنبور میخوابد. 20 سال قبل، نزد استاد گلنظر عزیزی رفت و در حالی که 11 سال بیش نداشت، مقدمات تنبور را نزد وی آموخت.
سید منصور یاری هم مقامات تنبور را به وی آموخت. بعد از آن بود که پا به گروه مولوی گذاشت و با صدای استاد مرحوم شریفیان نواخت. سرپرستی گروه تنبور نوازان بنیاد شهید کرمانشاه در سال
های 69 و 70، بنیانگزاری گروه تنبورنوازان عشاق در سال 71، عضویت در گروه مردان خدا به سرپرستی سید جلال محمدیان از فعالیتها و شاید افتخارات وی به شمار آید. سال 75 به دعوت شیوخ عرب، به امارات رفت و از آن پس پای وی به خارج از مرزها باز شد. با سفر به سوئیس و خصوصاً مسافرت آخر وی به ایتالیا، صدای تنبورش را به گوش اروپاییها رساند و با آنها از فرهنگ کهن و غم عمیق مردمش سخن گفت.

 علیرضا فیض بشی پور,

در بهمن ماه 1344 در شهر کرمانشاه بدنیا آمد. از کودکی نواختن تنبور را نزد پدرش, غلامحسین فیض بشی پور یکی از محققان و دل آگاهان آن دیار آغاز کرد و بدنبال عشقی که به کشف اسرار این ساز داشت به مکاتب دیگر استادان بزرگ راه یافت, از جمله : سید ولی حسینی , سید قاسم افضلی , سید محمود علوی , سید محمد احمدی , سید امراله شاه ابراهیمی , طاهر یار ویسی و درویش عابدین خادمی ( با بهره گیری از آثار بجا مانده). وی در این دوران به یاد گیری و جمع آوری مقام ها و نغمات کهن این ساز کوشید. در سال 1367 , تار و سه تار نواخت و از سال 1370 تا 1374 دوره کارشناسی موسیقی دانشکده هنر های زیبای دانشگاه تهران را با ساز تخصصی تار گذراند.

   سید آرش شهریاری


متولد 1353 ، سنندج از
سادات شاه ابراهیمی .
از پنج سالگی نواختن تنبور را نزد پدر آغاز کرد و بعدا از محضر استادانی چون سید قاسم افضلی ،سید امرلله شاه ابراهیمی فیض برد. توفیق خدمت در محضر بابا غلام همت آبادی باعث شد تا علاوه بر رسیدن به درجات بالای نوازندگی تنبور، پله های معرفت و کمال را نیز طی کند.
سید آرش ردیف تار را نزد استاد محمد رضا لطفی آموخت ومدتی نیز به همراه رامبد صدیف بر روی ردیف آوازی مطالعه کرد.وی در سال 1378 گروه روحتاف را تاسیس کرد و کنسرتهای متعددی را در ایران و اروپا بصورت تکنوازی و گروه نوازی به اجرا گذاشت.
مرثیه آفتاب که در سال1383 منتشر شد اثری به حق گرانبها در اجرای مقامهای تنبور است که در مرثیه سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) توسط سید آرش اجرا شده است.
آشنایی با سبک اکثر اساتید، قدرت اجرای نعل به نعل آثار اساتید قدیمی ، رسیدن به سبک منحصر به فرد شخصی ،صداقت و وسواس در اجرای دقیق مقامها و بداهه نوازیهای کم نظیر از ویژگیهای سید آرش شهریاری است.
ایشان در حال حاضر به یادگیری ردیف عالی (آقا حسینقلی) نزد استاد داریوش طلایی مشغول هستند و اجراهایی نیز به همراه ایشان داشته اند.

  




کلمات کلیدی :

سی دی مقامات و کلامها

ارسال‌کننده : جواد شایقی در : 88/9/26 7:12 عصر

برای تهیه سی دی مقامات و کلامهای زیر با ای میل نویسنده وبلاگ تماس حاصل نمایید

 

1. کلام 72 مقام استاد علی اکبر مرادی  ام پی 3 ( کلیپ )

2. مقامات تنبور استاد طاهر یارویسی ام پی 3) کلیپ مقام   کلیپ مقام

3. مقامات تنبور سید ولی حسینی گهواره ای  ام پی 3( کلیپ مقام

4. مقامات تنبور درویش کریم  ام پی 3 کلیپ مقام

5. مقامات تنبور کاکی الله مراد گوران  ام پی 3) کلیپ مقام

6. مقامات تنبور محمود یاسمی نجاد  ام پی 3 کلیپ مقام

7. مقامات تنبور مرحوم سید خلیل عالی نژاد ( تصویری ام پی 3  ) ( کلیپ )

8.  مراسم ذکر بابا یادگار  درویش جوانمیر ( تصویری) ( کلیپ)

9. موسیقی مقامی استاد علی اکبر مرادی تالار اندیشه تهران . کلیپ

10. کاست سی دی شده نسیم گندم زار استاد علی اکبر مردای(کلیپ)

11. کاست سی دی شده در آینه اسمان استاد علی اکبر مرادی و کیهان کلهر ( کلیپ )

12. کاست سی دی شده سماع مستانه استاد علی اکبر مرادی کلیپ

13. گروه تنبور جواد عزیزیان و بهزاد مرادی . تصویری

14. موسیقی مقامی تنبور هنرمند سید فواد حسینی  تصویری

کلیپ مقام

15. آیین مستان استاد مرحوم سید خیلی عالی نژاد . تصویری

16. مقام عابدینه فرهاد بزله . تصویری کلیپ مقام

17. عالی مقام هی 0 کلیپ تصویری مرحوم سید خلیل

18. تکنوازی استاد علی اکبر مرادی در مراسم تجلیل از استاد شهرام ناظری ( ساروخانی ........

19. علیرضا فیض بشی پور ( کلیپ)

20. مقام خوانی استاد طاهر یارویسی در کشور تاجیکستان( کلیپ)

21 تکنوازی استاد علی اکبر مرادی در دانشگاه برکلی آمریکا( کلیپ)

22. دو نوازی تنبور با دف : علیرضا فیض بشی پور و حافظ ناظری( کلیپ)

23. کنسرت استاد علی اکبر مرادی ،کیهان کلهر،اوزدمیر وارزین کان از ترکیه (کلیپ)

24. کلیپی از استاد گل نظر عزیزی که سالیان طولیان از او اثری دیگر نیست ظاهر در کشور آمریکا هستند و بطور کامل تنبور را کنار گذاشتند   کلیپ

25. مقام سوار سوار از سید آرش شهریاری : از نوازندگان کرند دالاهو  کلیپ مقام

26مقام سوار سوار توسط نوازنده جوان جهانبخش رستمی که در حال حاضر در شهر شیراز به فعالیت موسقی مشغول می باشد  کلیپ مقام

 

sh_ahmadi2000@yahoo.com

danesgjoo325@yahoo.com

 




کلمات کلیدی :

(بدون عنوان)

ارسال‌کننده : جواد شایقی در : 88/9/26 7:12 عصر

با سلام و عرض ادب به همه کاربران تنبور یارسان

به دلیل اینکه نمونه های کلیپ مقامات تنبور در یوتیوب آپلود شده و در حال حاضر یوتیوب فیلتر شده لذا این مشکل بخاطر این نکته می باشد و شما میتوانید از راههای شناخته شده به مقامات دست رسی پیدا کنید و چنانچه متقاضی داشتن تمام مقامات از هنرمندان مختلف می باشید با ایمیل اینجانب تماس حاصل نمایید

موفق و موئید باشید یا علی مدد

احمدی




کلمات کلیدی :

جشنواره

ارسال‌کننده : جواد شایقی در : 88/9/26 7:12 عصر

 

کنسرت استاد علی اکبر مرادی در اسپانیا 2009

استاد مرادی در این کنسرت، قطعاتی بر اساس مقامات تنبور و موسیقی علوی ترکیه می‌نوازد

 

علی اکبر مرادی تنبورنواز برجسته ایرانی همراه با اولاش اوزدمیر باقلامانواز مطرح ترک، روز 12 فوریه در شهر سویا در ایالت اندلس اسپانیا به روی صحنه خواهند رفت. در این کنسرت قطعاتی بر اساس مقامات تنبور و موسیقی علوی ترکیه با دونوازی تنبور به نوازندگی مرادی و باقلاما با هنرنمایی «اولاش اوزدمیر» در مقام‌هایی چون «قطار»، «سحری » و «ساروخانی» اجرا می‌شود. این دو هنرمند برجسته ورلدموزیک، کنسرت‌های فراوانی در ایران، ترکیه و سایر نقاط دنیا برگزار کرده‌اند و سال گذشته نیز آلبوم یار آسمانی با حضور این دو نوازنده بین‌المللی از سوی نشر هرمس به بازار عرضه شده بود. ناگفته نماند علی‌اکبر مرادی از سوی نشریه معتبر «سانگ لاینز» که در زمینه موسیقی جز و ورلدموزیک در دنیا منتشر می‌شود، به عنوان یکی از پنجاه نوازنده برتر همه دوران‌ها در بخش ورلدموزیک انتخاب شده است.

 

جشنواره تنبورنوازان کرمانشاه - کرند (دالاهو)20/5/86

بخش مقام نوازی این جشنواره به پگاه رده ی 8 تا 14 و 14تا 17 و 17 تا 25 و بالای 25 سال و نیز بخش بانوان تقسیم شده است که به ترتیب علی کمالی - سید محمد طیاری- اهورا مرادی - فردین فرمانی و پگاه سلیمی و نسیم قاسمی تبار  به عنوان نفرات اول برگزیده شدند.

داوران این جشنواره : استاد علی اکبر مرادی و استاد عبدالرضا رهنما بودند.

 سومین جشنواره موسیقی غرب کشور

 جشنواره موسیقی مقامی غرب کشور با عنوان « آواهای باستانی با محوریت هوره» با حضور مسئولین، پیشکسوتان و هنرمندان استانهای کردستان، همدان، لرستان، کرمانشاه و ایلام پس از پنج روز بکار خود پایان داد

 در بخش تنبور این جشنواره در تکنوازی اهورا مرادی از منطقه گوران کرمانشاه به مقام اول رسید و در بخش گروه نوازی گروه نکیسا از صحنه اول ، گروه مهرگان از کرمانشاه دوم  و گروه دایراک خاتون از کرمانشاه به مقام سوم دست یافتند. همچنین در این جشنواره در بخش تنبور از پیشکسوتان مقامات موسیقی غرب کشور تجلیل به عمل آمد  که در بخش تنبور از اساتید چنگیز عبدی پور نوازنده تنبور ، حسن اله فرمانی سازنده تنبور، یداله فرمانی سازنده تنبور و سید منصور یاوری نواز نده تنبور تجلیل شد.

  داوران این دوره آقایا اساتید : استاد محمد رضا درویشی ، استاد علی اکبر شکارچی ، استاد علی اکبر مرادی ، استاد بیژن کامکار و استاد عبدالرضا رهنما

  دومین جشنواره موسیقی در کرمانشاه با عنوان زخمه بر بیستون از تاریخ 23/6/84 لغایت 26/6/84 برگزار گردید . بزرگترین بخش آن در قسمت تنبور بود نتایج در بخش تنبور به شرح زیر است.

تکنوازی : 1. علیرضا فرمانی و رضا غلامی 2. اهورا مرادی 3 داریوش مرادی

گروه نوازی : 1. گروه مهرگان(عکس)  2. گروه یسنا 3. دالاهو ( عکس )4. الوند 5. خوشنشینان دالاهو(عکس)

گروه نوازی خردسالان : 1. نکیسا از صحنه 2. کارینا

مقام خوانی: 1. افضلی از کرند 2. سلمان یزدانی 3. ؟  کرند

گروه نوازی خانمها : گروه دایراک خاتون بعنوان منتخب برگزیده شد( عکس )

داور این دوره از مسابقات در بخش تنبور استاد علی اکبر مرادی بودند که تکنیک خاصی در این دوره از مسابقات بکار بردند و با اجرای این تکنیک ضعفها و داشته های تنبور در استان کرمانشاه که مهد تنبوراست بیشتر نمایان شد باید به استاد خسته نباشید گفت

 

 

 

 

 

 




کلمات کلیدی :

جواب انتقاد

ارسال‌کننده : جواد شایقی در : 88/9/26 7:12 عصر

بنام یزدان توانا 

سلام خدمت همه کاربران گرامی خصوصا دوست داران تنبور

همچنین سلام گرم به تمام کسانی که زحمت کشیده از این وبلاگ خودشان دیدن و اظهار نظر کردند. کمال تشکر را دارم

 با توجه به اظهار نظر دوستان چند نکته ای به نظرم رسید که دوستانه و بدون پرده با شما در میان بگذارم

  ·        در آینده نزدیک این وبلاگ ویرایش کلی خواهد شد

 ·   همه ما می دانیم که تنبور قدمت دیرینه دارد و در بین یارستان به عنوان یک ساز آیینی معرفی شده است و این را هم می دانیم که طبق تحقیقات بزرگان این ساز 72 مقام  برایش نام برده اند. مقامات تنبور مربوط به منطقه ای خاصی نیست یعنی نمی توانیم بگوییم تنبور منطقه صحنه و  تنبور کرند و یا تنبور منطقه گوران  حوزه تنبور فقط یکی است و به زمان شاه خوشین بر می گردد. ( این را قابل توجه برادرانی عرض کردم که بدانند ریشه  تنبور و مقامات آن کجاست و هرگز نگوییم حوزه صحنه و یا گوران وکرند )

·   در مورد اصل مقامات تنبور واقعیت این است که همیشه گفته شده که 72 مقام وجود دارد ولی تا قبل از اجرای ( مقامات یارسان ) استاد علی اکبر مرادی کسی بطور کامل آن را اجرا نکرده و یا ضبط نکرده اند که بدانیم کدام درست و کدام نادرست است معیاری در این زمینه وجود ندارد اگر هم بوده ناقص بوده  و نمی تواند ملاکی باشد .

·    تعدادی از مقامات تنبور در طول زمان توسط اساتید بطور پراکنده اجرا و ضبط شده است ولی با گوش دادن به همه آنها تفاوت آنچنانی در آنها نیست و اگر هم تفاوتی بوده بیشتر بخاطر آوای صوتی کلام خوان بوده که گاها تا اندازه ای در کوکهای تنبور تفاوت جزیی داشته است.

 ·   استاد علی اکبر مرادی که نزدیک به 40 سال به قول خودش سرباز تنبور بوده  ایشان در محضر اساتید قدیمی زیادی بوده  و از آنها کسب  دانش تنبور نموده است مسلما در گرد آوری و اجرای صحیح این مقامات حساسیت بسیاری داشته است و از تجربه اساتید چه کسانی که در بین ما نیستند و چه کسانی که هنوز خاک این ساز را می خورند  استفاده کرده است . اگر قدر شناس باشیم که  خواهیم بود و تعصب را هم کنار بگذاریم خواهیم دید که ایشان چه زحمتی در این راه کشیده اند و با چه مشکلاتی روبرو بوده . استاد مرادی همیشه به نوآوری اهمیت خاصی می دهند ولی همیشه گفته قبل از آن باید مقامات تنبور را بشناسیم ویاد بگیریم  و نوآوری را در قالب تنبور جستجو می کند نه موسیقی سنتی ایران .

 ·   خرده گرفتن به اساتید هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد باید به استاد در این راه کمک کرد . استاد مرادی اخیرا در فکر ساخت یک مکان برای احداث مجموعه  به نام فرهنگسرای تنبور هست بیاید به ایشان کمک کنیم .

 ·   در زمینه  منبع و ماخذ مقامات تنور هیچ منبع مشخصی وجود ندارد چنانچه افردی در این زمینه کار تحقیقاتی انجام داده اند  بهتر است به اطلاع دوستداران تنبور برساند

 ·   کسانی که از اینجانب درخواست سی دی 72 مقام استاد مرادی کرده اند مشخصات و آدرس کامل خود را به ای میل من بفرستند

  

با تشکر

 حمید احمدی

 

 

 

 




کلمات کلیدی :